loading...
سایت رسمی کانون فرهنگی هنری مسجد الرضا
تبلیغات
مسجد الرضا

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل

حمله اخیر گروه تروریستی داعش به سامرا و محاصره حرمین امامین عسگریین با هدف ایجاد یک فتنه طائفی و جنگ مذهبی میان شیعه و سنی به عراق صورت گرفته است.

اساسا استراتژی داعش که از سوریه و در کوران بحران سوریه شکل گرفته است، ایجاد شکاف میان طوائف مختلف مذهبی بوده و با توجه به اینکه این تشکل تروریستی و این گروهک تروریستی افراطی در سال 2012 اندکی پس از بحران سوریه تشکیل شد یک استراتژی جنگ مذهبی را آغاز کرد.

ابتدا گروهک داعش خود را بخشی از القاعده تلقی می کرد و اعلام کرد برای تشکیل یک دولت اسلامی در عراق و شام با دو دولت عراق و سوریه مبارزه خواهدکرد اما پس از آشکارشدن ماهیت این گروهک تروریستی ایمن الظواهری رهبر القاعده با صدور اطلاعیه ای از این گروهک اعلام برائت کرد.

بنابراین این گروهک توسط بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان امنیت عربستان و همکاری عزت ابراهیم الدوری معاون فراری رئیس جمهور سابق عراق شکل گرفته و بدنه ی اصلی این گروهک از افسران فراری ارتش بعث عراق و عوامل حزب سابق بعث و عوامل تروریستی وهابی تشکیل شده است.

گروهک داعش از اوائل سال 2012 در سوریه فعالیت خودش را آغاز کرد و به مراکز مذهبی و محل های متبرکه موجود در سوریه حملات گسترده ای را آغاز کرد و حتی اقدام به نبش قبر صحابه رسول الله (ص) کرد. با توجه به اینکه اساسا این گروهک دارای اهداف کاملا سیاسی است بنابراین ایجاد شکاف میان شیعه و سنی بخشی از استراتِژی داعش تلقی می شود.

پس از اینکه حزب الله در سوریه عملا وارد میدان شد گروهک تروریستی داعش تحت ضربات شدید نیروهای حزب الله مجبور شد نیروهای خود را به سمت شهر الانبار در عراق متمرکز کند و پایگاه خودش را در فلوجه و الانبار مستقر کرد؛ و پس از اینکه نیروهای داعش متحمل شکست های سختی در الانبار نیز شدند سعی کردند از طریق حمله به مراکز مطهر موجود در عراق مانند کربلا، نجف، کاظمین و سامرا به نوعی احساس بدبینی شیعیان را علیه اهل سنت برانگیزند.

در گذشته هم داعش در کربلا و نجف انفجارهایی را انجام داد و عملیات های تروریستی را در اطراف حرم امامان انجام داد؛ که بر همین اساس نیروهای بیداری موسوم به السحله دولت عراق از سوی نوری المالکی ساماندهی شدند و برای مقابله با گروه های تروریستی نظیر داعش شکل گرفتند.

داعش اخیرا با هدف ایجاد شکاف میان شیعیان و سنی ها به سامرا حمله کرد اما با توجه به اینکه ارتش عراق بخش زیادی از نیروها و بدنه ارتش عراق مخصوصا فرماندهان ارتش عراق از اهالی موصل، الانبار و الرمادی تشکیل می شوند لذا این ارتش با توجه به اینکه این احتمال وجود دارد که داعش شمار زیادی از زائران حرمین شرفین در سامرا را گروگان بگیرد بنابراین ارتش واکنش مناسب و سریعی را از خودش نشان داد و گروه های داعش را محاصره کرد و آنان را سرکوب کرد.

داعش برای انتقام گیری از اهالی موصل و الانبار نیروهای خودش را به این دو منطقه گسیل داشت و اقدام به حمله به دانشگاه الانبار و دانشگاه موصل کرد و تلاش کرد تا شماری از دانشجویان را به گروگان بگیرد تا در واقع انتقام از اهالی موصل و الانبار بگیرد.

به نظر می رسد که نیروهای داعش استراتژی خودشان را بر اساس جنگ های نامتمرکز و نامتقارن قرار داده و با حمله به یک مرکز نیروهای خودش را به مرکز دیگری منتقل می کند تا صدمه کمتری ببیند. البته شیوه حمله متحرک و غیرثابت را در استراتژی خودش قرار داده است و در حال حاضر نیز تلاش می کند از طریق حمله به مراکز مذهبی و حرمین مطهر و نیز حمله به مراکز آموزشی عراق به نوعی بین شیعه و اهل سنت شکاف ایجاد کند.

با توجه به اینکه دولت نوری المالکی، ارتش و نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می برند و باتوجه به اینکه ارتش عراق در طول ماه های گذشته تجربه میدانی و جنگ شهری خوبی به دست آورده بنابراین به نظر می رسد نیروهای داعش نخواهند توانست به اهداف خودشان دست پیدا کنند ضمن اینکه نیروهای داعش در طول نزدیک به سه سال گذشته در سوریه شکست هایی را متحمل شده اند و در حقیقت در حال حاضر در عراق تلاش می کنند تا با انجام عملیات تروریستی این کشور را ناامن کنند.

از سوی دیگر علاوه بر اینکه عربستان در کمک مالی به داعش کاملا نقش پررنگی دارد؛ تا کنون ده ها میلیارد دلار عربستان سعودی در اختیار داعش قرار داده تا با انجام یک جنگ مذهبی و فتنه طائفه ای در واقع به اهداف وهابی ها و رژیم صهیونیستی کمک بکند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این سایت متعلق به بروبچه های کانون فرهنگی هنری مسجد الرضا می باشد آدرس مسجد:کرمان - کوه بنان - خیابان مسجد الرضا
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون در مورد وبلاگ چی بود
    لوگوی دوستان








    آمار سایت
  • کل مطالب : 43
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 117
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 131
  • بازدید ماه : 228
  • بازدید سال : 700
  • بازدید کلی : 3,515
  • کدهای اختصاصی

    kanonemamreza

    سال1393

    1393-.jpg

    پخش زنده حرم ها
    پخش زنده حرم

    همراه با قرآن
    آیه قرآن تصادفی

    تدبر در قرآن
    آیه قرآن


    ذکر امروز
    کد ذکر ایام هفته


    پوستر ما

    پوستر ها